Få vores nyheder på mail

Maksimal effektivitet ved minimum automatisering

Pressemeddelelse   •   Apr 14, 2016 10:00 CEST

På HUS Logistiikkas centrallager i Finland har SSI Schäfer fået effektiviteten op på et nyt niveau med et minimum af automatisering. Løsningen indeholder en flerniveausmezzanin, optimalt afstemte materialeflows og processer samt et SSI Autocruiser-system.

I det nye logistikcentrum, hvorfra der sendes farmaceutiske artikler til sygehusdistriktet i Helsinki og Uusimaa (HUS), er hele syv lagre samlet i et. „Vi så mulighederne i at centralisere og udnytte de synergieffekter, det giver,“ forklarer Juha Pajunen, Logistik Manager hos HUS Logistiikka. „Ved at samle leverandører, ordrehåndtering og distribution ét sted sparer vi mere end tre millioner euro om året.“

Centrallagerprojektet blev udbudt i licitation og gik til specialisterne i intern logistik SSI Schäfer. „SSI Schäfer havde det bedste tilbud med en totalløsning helt fra den tidlige planlægningsfase til rådgivning, realisering og eftersalgsservice, og de var en kompetent partner lige fra starten af,“ fortæller Juha Pajunen.

Øget ordreafvikling

HUS Logistiikkas produktsortimentet omfatter 35.000 forskellige farmaceutiske produkter. Det heterogene sortiment kræver et komplekst design af anlæg og materialeflow med forskellige lagerpladsstørrelser for en effektiv lagring og ordreplukning af A-, B- og C-artikler. Løsningen fra SSI Schäfer var en flerniveaumezzanin, som sikrer, at lagrings- og plukkeprocesserne er optimalt afstemt efter hinanden. Resultatet er, at ordreafviklingen er steget betydeligt. „I dag har vi en plukkeeffektivitet på mere end 850.000 ordrelinjer pr. år, hvilket er betydeligt mere end de tidligere års resultater. Hver dag forlader 16 lastede lastbiler det nye logistikcentrum,“ forklarer Juha Pajunen.

Optimal pladsudnyttelse

Det multifunktionelle reolsystem R3000 fra SSI Schäfer fungerer som et grundlag for løsningen. Med standardiserede byggeelementer og en belastningsevne på op til 5000 kg er R3000 reolen optimal til indretning af mezzaniner i flere etager. „Dette giver den afgørende fordel, at man kan udnytte pladsen helt op til taget,“ forklarer Ilkka Kovanen, projektleder hos SSI Schäfer. Næsten halvdelen af bygningens areal er nu udstyret med en pallereol i op til 9 meters højde, som giver en samlet kapacitet på 6.500 pallepladser.

Plukkeprocesser i ét område

I det nye logistikcentrum håndteres artikler fra mere end 100 leverandører og produktionssteder. Leverancerne sammenlignes, kontrolleres og registreres ved varemodtagelsen. Efter en kommando fra lagerstyringssystemet (WMS) overtager gaffeltrucks vareindgangspallerne og flytter dem til lagerpladsen i pallereolen. Et styresystem til gaffeltrucks sørger her for ruteoptimerede transporter. Kommunikationen mellem lagerstyringssystemet og gaffeltruckterminalen foregår via Wi-Fi.

På et yderligere grundareal på 900 m² er der, fra det tredje pallereolniveau, integreret en toetagers mezzanin med en afleveringsstation til paller. På det i alt 1.800 m² store mezzaninareal er der installeret plukkegange og reoler til lagring af smådele i beholdere. I beholderne i de otte kilometer reolfronte opbevares primært B-artikler. SSI Schäfer har tilsluttet en pallegennemløbsreol, som man kan plukke direkte fra på 1. etage af mezzaninen. På den måde er opfyldningen ved plukning af A-artikler komfortabel. „Dermed er plukkeprocesserne for alle smådele koncentreret i ét lagerområde og kan ske i et og samme arbejdstrin,“ fortæller Illka Kovanen.

Energibesparende løsning med SSI Autocruiser

I anlægget benyttes et SSI Autocruiser-system til indlagring af kasser og konsolidering af ordreplukningen. Det skalérbare Autocruiser-system er designet til automatiseret intern transport af kasser op til en mellem behandlingsvolumen og er optimalt i spændet mellem gaffeltrucktransport og konventionelle transportsystemer. „For første gang i Skandinavien, er en Autocruiser indsat i en flerniveausmezzanin,“ forklarer Illka Kovanen. „Det understreger den maksimale fleksibilitet og den præcise tilpasning af den interne logistikløsning i HUS-centrallager.“

Et integreret liftsystem forbinder den nederste etage og de to mezzaniner. De kasser, der er beregnet til indlagring, omlagres i den nederste etage fra vareindgangspaller over i beholdere og placeres på en af de 10 Autocruiser-vogne. Ved hjælp af stregkoder, som scannes langs ruten, sørger vognene for at videreføre og fordele artiklerne til arbejdsstationerne på de forskellige niveauer på mezzaninkonstruktionen. De plukkede ordreartikler transporteres på samme måde til den nederste etage. „Dermed sparer SSI Autocruiser betydelige transporttider ved indlagring og sammenføring af ordreposterne,“ siger Juha Pajunen. „Derved er transportløsningen yderst energibesparende. Anlægget bruger kun strøm, når det transporterer noget, fordi det kun er selve vognene der er motoriserede, og batterierne oplades under kørslen eller ved optag eller aflevering af kasser.“ På den måde opnår SSI Autocruiser en energibesparelse på op til 70 procent, sammenlignet med andre transportløsninger til intern transport.

Præmieret anlæg

Finlands største netværk af logistik- og indkøbseksperter, LOGY, har præmieret anlægget, med den interne logistikpris Lagring og Transport 2015. „Det nye lager er i stand til at betjene en bredere kundekreds mere effektivt og med større kvalitet,“ begrundede juryen.

Projektet har forbedret logistikkvaliteten, øget HUS Logistiikkas leveringsevne og givet betydelige omkostningsbesparelser. „Det er en helt igennem vellykket løsning og har været et yderst konstruktivt projektforløb,“ konkluderer Logsitk Manager Juha Pajunen og fortsætter: „Resultatet har forbedret vores ordrebehandling og responstid betydeligt, og det samlede koncept giver os maksimal fleksibilitet med dets skalerbare komponenter – også for fremtidig vækst. Vi er meget tilfredse.“

Vedhæftede filer

Word-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar