Få vores nyheder på mail

5 simple tips til at øge effektiviteten på dit lager

Blogindlæg   •  Apr 03, 2017 09:00 CEST

Kunderne er glade, alle ordrer sendes til tiden og virksomheden tjener penge. Det hele kører bare og virksomheden er effektiv…

Eller er den?

Når alt går godt, kan man let glemme, at selv små simple ændringer på lageret kan betyde en verden til forskel for effektiviteten og derved positivt bedrage til virksomhedens bundlinje.

Lagereffektivitet handler ikke kun om, at produkterne er på rette plads og ordrerne sendes i rette tid – lagereffektivitet handler også om at øge produktiviteten, samtidig med at omkostningerne sænkes.

Om du er ansvarlig for et stort omnichannel distributionscenter eller et mindre varelager, giver vi her 5 simple tips, som du hurtigt kan implementere for at øge effektiviteten på dit lager.


1: Mål og kommuniker klare KPI’er

Kender du omkostningerne per sendt ordre? Hvad med per sendt ordrelinje? Hvad koster det virksomheden hvis der sker en plukkefejl? Eller hvor tung en omkostning er returvarer?

Du kan ikke forbedre noget, du ikke har målt!

Første råd til at øge effektiviteten på lageret er at opstille og måle klare KPI’er. Kun ved at vide hvor du kommer fra, kan du lave en plan for, hvordan du når dit mål.

Men pas nu på med at opstille for komplicerede KPI’er. KPI’er skal kunne måles nemt og hurtig. Hvis tallene er for komplicerede og ressourcekrævende at få frem, mister de hurtigt deres mening. Start derfor med at undersøge hvad du overordnet gerne vil måle og bryd dette ned til forskellige lettilgængelige KPI’er. 3-5 klare, lettilgængelige KPI’er er bedre end 10-20 KPI’er, som alle hurtigt opgiver at måle på.

Når du har kortlagt dine KPI’er, er det mindst lige så vigtigt, at kommunikere disse til medarbejderne på gulvet – og gerne på en visuel måde. De fleste medarbejder er motiveret i her-og-nu forbedringer, så overvej at smide en storskærm op på lageret, som viser antal plukkede ordrer i dag, gennemsnitlig plukketid, resterende ordrer etc. Dette kan gøres på både team-niveau eller et individuelt niveau, som kan skabe lidt sund intern konkurrence. Du kan tilmed gå et skridt videre og markere elementer under niveau med rød og elementer over niveau med grøn.


2. Inddrag medarbejderne i processen

Tip nummer to går lidt i forlængelse af tip nummer 1. Når der er sat fokus på de vigtige KPI’er, disse er kommunikeret til medarbejderne, og når der er en fælles forståelse om at lagereffektiviteten er et vigtigt parameter for virksomhedens bundlinje, så inddrag medarbejderne i forbedringsprocessen. Opfordre dine medarbejdere til hele tiden at være opmærksom på forbedringspotentiale.

Du vil sikkert blive overrasket over de idéer, som folkene på gulvet vil komme med.

Overvej eventuelt muligheden for et månedligt møde, hvor I åbent diskuterer disse forbedringsmuligheder. Brug også disse møder til at følge op på tidligere forslag, så medarbejderne ved, at deres forslag bliver taget alvorligt.

Når idéerne fra medarbejderne implementeres, vil medarbejderne selvsagt også være mere positivt indstillet på forandringerne, da de bunder i deres egne forslag. Dette vil ikke bare forbedre flowet og produktiviteten på lageret, men også medarbejdernes generelle motivation og engagement på arbejdspladsen. Når nu vi ved, at mangel på motivation og engagement er den største grund til at en medarbejder skifter job, bliver det at inkludere medarbejderne pludselig en win-win situation.


3: Optimal udnyttelse af de fysiske rammer

Kig op, kig rundt, kig ud.

Udnytter du de fysiske rammer på dit lager optimalt?

Vi oplever ofte, at vores kunder går og overvejer at udvide, selvom de på ingen måder udnytter deres eksisterende rammer effektivt.

Så tip nummer 3 handler om effektiv udnyttelse af de eksisterende rammer.

Der findes i dag så mange forskellige løsninger, som udnytter højden på dit lager. Lagerautomater og mezzaninløsninger er blot et par af de muligheder du har, hvis du vil øge effektiviteten ved at bygge op og ikke ud.

Læs mere om bedre pladsudnyttelse her: Få mere plads på lageret - uden at bygge til


4. Få styr på dine A-B-C-varer

Du ved uden tvivl, hvilke varer der omsættes mest af på dit lager. Du ved også, hvilke varer som ofte sælges sammen. Så hvorfor oplever vi stadig, at disse varer ikke struktureres?

Du vil blive overrasket over den tid, I sparer ved hver ordre, hvis de mest omsatte varer placeres nær plukkestationerne i forhold til tilfældigt på lageret. Placerer du samtidig de varer som ofte sælges sammen nær hinanden, vil du hurtigt se hvordan den gennemsnitlige plukketid sænkes dramatisk.


5. Implementer et lagerstyringssystem (WMS)

De fleste af vores tidligere tips kan styres og kontrolleres via vores femte tip: anskaffelse af et lagerstyringssystem (WMS), som er tilpasset dine specifikke behov. Et kundetilpasset WMS kan hjælpe dig med at optimere hele jeres forsyningskæde, samt bidrage til enorme tids-, ressource-, og personalebesparelser.

Et WMS øger jeres effektivitet ved at foreslå de mest optimale plukkeruter og –metoder. Det kan generere plukkelister automatisk, som kan sendes til mobile enheder, hvorved I sparer på papir og eliminerer mange fejl.

Ved at bruge RFID-skannere i plukningen øger I nøjagtigheden i plukningen og reducerer plukkefejl – faktisk viser et studie fra Arkansas Universitet, at brugen af RFID-skannere på lageret kan øge nøjagtigheden med 27 procent på blot 13 uger. Dette studie er blot et af mange eksempler på, hvordan et tilpasset WMS kan øge effektiviteten på lageret.

Læs mere om WMS her: WMS: Hvad kan det, og har vi brug for det?

Vi har nu givet fem tips til effektivisering af dit lager. Nogle af disse tips er mere omkostningstunge end andre, mens andre let kan implementeres allerede i morgen. Skulle du have behov for hjælp til f.eks. implementeringen af WMS, står vores eksperter klar til at tage imod dine spørgsmål.

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar